Co to są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Od zwykłej poczty elektronicznej różni się tym, że jest to usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń ma taki skutek prawny, jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: Poczta Polska S.A., jako dostawca publiczny oraz komercyjni dostawcy niepubliczni, wpisani do rejestru prowadzonego przez ministra cyfryzacji.
Kto musi mieć adres do e-Doręczeń?
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
- przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG
- przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.
Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.
Dotyczy to:
- adwokata
- radcy prawnego
- doradcy podatkowego
- doradcy restrukturyzacyjnego
- rzecznika patentowego
- notariusza.
Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń?
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS.
Terminy dla firm z KRS:
- firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku
- firmy, które będą rejestrować działalność po 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń przy rejestracji
Terminy dla firm z CEIDG:
- przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1 stycznia 2025 roku muszą mieć adres do e-Doręczeń do 1 października 2026
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30.06.2025 – założą skrzynki do e-Doręczeń przy wniosku o zmianę wpisu w CEIDG
- przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025 – założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
Jak założyć skrzynkę do e-doręczeń?
- Złóż wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń. Możesz to zrobić tu: https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0709_00
- Urząd sprawdzi wniosek merytorycznie i formalnie (i ewentualnie wezwie do uzupełnień)
- Minister Cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń (otrzymasz w tej sprawie informację mailową)
- Aktywuj skrzynkę i adres do e-Doręczeń
- Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych
Szczegółowa instrukcja składania wniosku o adres do e-Doręczeń dla firmy znajduje się tutaj https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709
Ile zapłacisz?
Usługa jest bezpłatna.
Źródło: www.biznes.gov.pl